Skip to content

מצבי הצילום במצלמה P. A. S. M

היי כולם, כאן רפאל, ובמדריך הצילום של השבוע אנחנו הולכים לדבר על מצבי הצילום PASM במצלמה שלנו. כשאנחנו קונים את המצלמה הרצינית הראשונה, אנחנו מהר מאוד שואלים את עצמנו באיזה מצב להשתמש, ומה תפקידו של כל מצב. לכן היום אנחנו נעבור וננסה להבין מה עושה כל אחד ממצבי הצילום המצלמה שלנו.

אני בהחלט לא ממליץ לכם לצלם על המצבים האוטומטים כגון מצב פורטרט, נוף וכו'. המצבים הללו לא מאפשרים לנו מספיק שליטה במצלמה בזמן הצילום, כך שאם המטרה היא להתקדם בצילום, אין לכם טעם להשתמש בדברים אוטומטיים.

היום אנחנו הולכים לעבור על מצבי הצילום שמאפשרים לנו לשלוט בתמונה שנצלם. אני קורא להם ״מצבים יצירתיים״. בהתאם לחברות כותבים אותם אחרת, יש כאלו שכותבים אותם P.A.S.M ויש אחרים שכותבים אותם P. Av. Tv. M. על מנת להבין את כל הפוסט, אני בהחלט ממליץ לכם לקרוא את הפוסט הראשון שכתבתי על חשיפה ועל שלושת המרכיבים שלה. צמצם, מהירות תריס ורגישות לאור.

מה עושה כל מצב צילום במצלמה

מדליקים נר
התמונה צולמה על ידי אלומה משולמי

מצב הצילום P – Program




במצב הצילום P, המצלמה בוחרת באופן עצמאי את שלושת הפרמטרים של החשיפה. צמצם, מהירות ורגישות (אם ה-ISO על אוטומט). לכאורה זה נראה בדיוק כמו המצב האוטומטי הירוק, אז זהו שלא. ישנם 2 הבדלים ביניהם.

  • במצב הצילום הירוק, המצלמה בוחרת באופן עצמאי הכל. לדוגמה, המצלמה בוחרת האם להפעיל את הפלאש או לא. במצב P לעומת זאת, אתם יכולים לשלוט על הפלאש ולבחור מתי להפעיל אותו ומתי לא.
  • במצב הצילום הירוק, המצלמה בוחרת באופן עצמאי את הגדרות החשיפה, ולכם אין אפשרות לשלוט בהם. לעומת זאת במצב הצילום P, המצלמה תציעה לכם זוג של מהירות/צמצם. עם הזוג הזה תוכלו לשחק קצת על מנת לעלות את מהירות התריס ולפתוח את הצמצם יותר וכך גם הפוך.

סביר להניח שאחרי שתכירו את שאר המצבים, כבר לא תשתמשו יותר מצב P. אני באופן אישי קורא למצב הזה מצב ״פאניקה״. לפעמים קורא לי שאני צריך לצלם משהו, ואסור לי לפספס. מרוב לחץ אני פשוט מעביר את עצמי למצב P כך שתמיד אשאר בחשיפה מאוזנת ולא אפספס את התמונה.

אישה מחזיקה אננס
התמונה צולמה על ידי אלומה משולמי

מצב הצילום עדיפות צמצם (A / Av)

במצב הצילום עדיפות צמצם, זה פשוט מאוד. אתם אומרים למצלמה עד כמה אתם רוצים לפתוח או לסגור את הצמצם, והיא בוחרת לבד את המהירות ואת הרגישות הדרושה לתמונה מאוזנת.

השימוש במצב צילום זה יאפשר לכם לשלוט בעומק השדה, פתיחה גדולה של הצמצם תתן לנו עומק שדה רדוד (יותר מטושטש). לעומת זאת ככל שהצמצם יהיה סגור יותר, כך נקבל עומק שדה גדול יותר (פחות טשטוש). אנחנו בוחרים כמה טשטוש אנחנו רוצים והמצלמה כבר דואגת לשאר הדברים.

כשאתם משתמשים במצב הזה אתם צריכים לשים לב למשהו אחד חשוב. שימו לב כי מהירות הצילום לא יורדת מידי, אחרת אתם עלולים לקבל תמונה לא חדה עקב תזוזה שלכם בעת הצילום. אם זה המצב, תעלו את הרגישות לאור או שתפתחו מעט יותר את הצמצם. אני מזמין אתכם לקרוא את הפוסט הקודם על עדשת 50mm f/1.8.

מים
התמונה צולמה על ידי אלומה משולמי

מצב הצילום עדיפות מהירות (S / Tv)

במצב הצילום עדיפות מהירות, המצב הפוך לגמרי. אתם בוחרים את מהירות הצילום, והמצלמה מטפלת בשאר הדברים, כלומר בצמצם וברגישות לאור. אתם יכולים להשתמש במצב צילום זה עבור מספר תוצאות שונות.

  • אתם רוצים להקפיא אובייקט שזז במהירות. כלומר אתם מצלמים הופעה ורוצים להקפיא את הרגע שבו הזמר תופס את המיקרופון, או שאתם רוצים לתפוס את הרגע בו החתול תופס את עכבר. במקרה הזה נצטרך לבחור מהירות תריס גבוהה.
  • אתם רוצים להדגיש את התזוזה של אותו האובייקט, שהמצולם יהיה חד אך לא הרקע. לדוגמה אם תרצו לצלם מכונית מרוץ בשיא מהירותה, או רוכב אופניים. על מנת להדגיש את המהירות, נצטרך לרדת במהירות התריס 1/30 בערך, על מנת שהרקע לא יהיה חד, וייתן תחושה של תזוזה.
נוף
התמונה צולמה על ידי אלומה משולמי

מצב הצילום הידני (M)

במצב הזה אתם לבד, אתם צריכים לעשות הכל. המצלמה לא תעזור לכם בשום פעולה, ויהיה עליכם לבחור בכל שלושת הפרמטרים. איך אנחנו אמורים לנחש אותם? אז זהו שזה קצת קשה. יש לכם צג במצלמה שמאפשר לכם לדעת האם התמונה תהיה מאוזנת מספיק או לא. אך בנוסף לאיזון עצמו, אתם צריכים לדעת האם להשתמש במהירות גבוהה או נמוכה, האם לפתוח או לסגור את הצמצם. לכן אני לא ממליץ לחדשים להשתמש במצב הזה כל עוד הם לא מספיק שולטים במצלמה.

זהו זה, עכשיו אנחנו מכירים את מצבי הצילום השונים במצלמה שלנו ויודעים מתי ואיך להשתמש בהם. התמונות של היום צולמו על ידי אלומה משולמי, צלמת מעולה עם פרויקט 365 יפה במיוחד. תוכלו למצוא אותה בפייסבוק וגם באינסטגרם.

כותב על כל מיני דברים ולפעמים גם משדר.
Published inמדריכי צילוםמדריכי צילום למתחיליםצילום כללי

Be First to Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *